دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا دانشجویان اندیشه سیاسی دراسلام

باغ عدن

.

بخشی از اثر باغ لذت دنیوی یکی از مشهورترین آثار هیرونیموس بوش.

باغ عَدْن یا بهشت زمینی (به عبری: ???? ?????)‏ طبق شرحی که در بخش پیدایش در کتاب مقدس آمده جایی است که نخستین انسان یعنی آدم و همسرش حوا پس از آفریده شدن توسط خدا، آنجا زندگی می‌کردند. این باغ بخشی از داستان خلقت در ادیان ابراهیمی است. طبق داستان خلقت از کتاب عهد عتیق موقعیت جغرافیایی آن به رودی چهار شعبه شده (فیشون، جیحون، حدَّقل، فرات) و مناطق حویله، آشور و نود[1](اغلب اتیوپی ترجمه شده) مربوط می‌شود.

 

 

موقعیت

نقشه اسپانیایی-عربی از سال 1109 پس از میلاد.باغ عدن در شرق مشخص است (در بالا)

محل دقیق بهشت عدن، هنوز موضوع جدل و اندیشه در میان مسیحیان است. نظریه‌های گوناگونی، موقعیت آن را سرچشمه‌های دجله و فرات، عراق (میانرودان)، آفریقا و یا خلیج فارس حدس می‌زند و یا میان دیگر مسیحیان یک استعاره شناخته می‌شود.

در بابل و سومر

 برپایه اساطیر سومریان باغ عدن در موازات دیلمون بوده است. جایی جاودانه که مرگ و بیماری در آن راهی ندارد. [2]

لبنان

از حزقیال 13 به نظر می‌رسد باغ عدن در لبنان باشد.[3]در اسطوره‌های فینیقی به نظر می‌رسد لبنان جایگزین باغ عدن است [4]و ارتباط میان بهشت، باغ عدن و جنگل‌های لبنان (که احتمالاً به صورت نمادین استفاده می‌شود) در نوشته پیشگویانه وجود دارد.[5]ادوارد لیپینسکی و پیتر کایل پیشنهاد می‌دهند که باغ درختان (بهشت سومری) که قدیمی‌ترین نسخه اشاره به باغ عدن در سومری است ، به محدوده کوهستان‌های درون و بیرون لبنان ارتباط دارد.[6]

دیگر فرضیه‌ها

جکسون کانتی ، میسوری

اعضای کلیسای عیسی مسیح از واپسین روز دوم (همچنین به عنوان مورمون‌ها یا واپسین روز دوم شناخته می‌شود)، باور دارند باغ عدن در جکسون کانتی، میسوری واقع شده‌است.[7]

تبریز

در یکی از این نظریه‌ها، دیوید رول ادعا کرده‌است که سرزمین عدن، در جلگه‌ای وسیع در شمال کوه آتشفشانی سهند و در نزدیکی تبریز قرار داشته‌است. رول به مناطق و مکان‌هایی استناد کرده‌است که به باور او نام آن‌ها با توصیفات کتاب مقدس، همخوانی دارد.

این تطابق‌ها شامل موارد زیرند:

  • سرچشمه‌های چهار رودخانه دجله، فرات، ارس و سفیدرود که در نزدیکی بهشت عدن قرار دارند.
  • محدوده کوه کوشه داغ (سرزمین کوش)
  • نوقدی بالا و پایین (سرزمین نود) [8]

اریک کلاین استاد باستان شناسی و تاریخ باستان در دانشگاه جرج واشنگتن درباره فرضیه رول میگوید:فرضیه وی پایه علمی ندارد.فرضیه وی بر پایه گمانه زنی با توجه به انتقال جای نام‌ها برای رودخانه‌های گوناگون و مناطق نزدیک آن از دوره باستان به دوران کنونی است. احتمال فرضیه وی بیشتر از دیگر فرضیه‌ها نیست و احتمالش کمتر از فرضیه‌های اسپیسر ، زارین و ساور است

 

میرمیران